VEELGESTELDE VRAGEN
Documenten
Kentekenkaart
Circa twee weken na het in gebruik nemen van uw nieuwe auto ontvangt u een kentekenpas via de post. Heeft u een occasion van ons ontvangen dan zal de kentekenpas bij de autodocumenten liggen. Wij adviseren u om deze kentekenpas in uw auto te bewaren bij het instructie-/ en/of onderhoudsboekje. In de regel heeft u deze pas niet nodig, maar bij een politiecontrole kan er om verzocht worden. Aan het einde van het contract dient u deze kentekenpas weer in te leveren. Als deze pas niet wordt ingeleverd zijn de kosten van voor eigen rekening. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Groene kaart
Zodra uw auto wordt afgeleverd is deze automatisch verzekerd. Onze verzekeringsmaatschappij zal het Internationaal Verzekeringsbewijs(IVB) ofwel de groene kaart zo snel mogelijk naar u toe sturen. Bewaar het verzekeringsbewijs bij de auto documenten. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Brandstofpas
Santander werkt samen met Travelcard. Als u een leasecontract(niet mogelijk bij Private Lease) inclusief brandstof heeft afgesloten ontvangt u in dagen omstreeks de levering van uw auto een brandstofpas van Travelcard. Als u tankbeurten heeft voorgeschoten kunt u deze via het portal van Travelcard declareren. Travelcard zal de declaratie binnen twee weken aan u overmaken. Aan het einde van het leasecontract dient u de pas inclusief de pincode weer in te leveren. Voor vragen over het gebruik van de Travelcard kunt u via deze link meer informatie vinden.
Berijdersmap
In de berijdersmap vind u alle informatie terug die betrekking hebben op Santander alarmcentrale, autoschade, (winter)banden, onderhoud en reparaties. Voor de aflevering van uw leaseauto zullen wij u de berijdersmap toesturen of u ontvangt deze tegelijk met uw auto.
Kentekenpas verloren of gestolen
U bent zelf verantwoordelijk voor de kentekenpas. Als uw kentekenpas is vermist dan kunt u een nieuwe pas bij ons bestellen. De kosten van een nieuwe pas bedragen inclusief administratiekosten €40 en komen voor eigen rekening. Voor het bestellen van een nieuwe pas kunt u contact met ons opnemen via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Brandstofpas gestolen of verloren
U bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de pas en bij verlies of diefstal dient u dit direct te melden via business@santander.nl. Als u een inlog heeft gekregen voor het portal van Travelcard dan adviseren wij u om de pas zelf direct te blokkeren. Als u geen inlog heeft belt u dan met 073 – 85 04 765 om de pas te laten blokkeren.
Contract
Hoe zit dat met Private Lease en BKR?
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, doen wij eerst een toetsing bij Bureau Krediet Registratie (BKR) om te zien of u andere leningen heeft (gehad) en hoe het terugbetalen van deze lening verloopt/verlopen is. Verder bekijken we alle gegevens die u heeft opgegeven. Als wij uw aanvraag accepteren, sturen wij u een offerte toe per e-mail. Dit heet een voorlopige goedkeuring. Deze offerte verplicht u tot niets. Accepteert u het aanbod, dan ondertekent u het contract en stuurt dit met de gevraagde documenten naar ons voor de finale check. Na definitieve goedkeuring wordt het contract overgedragen aan onze dochteronderneming Santander Leasing, die vervolgens alle stappen van bestelling tot levering van de nieuwe auto voor haar rekening neemt. U hoeft hier zelf niets voor te doen, want Santander Leasing of de leverende dealer houdt u op de hoogte!
Als u met Santander Leasing een Private Lease contract afsluit, heeft u gekozen voor een hoogwaardig financieel product. Santander Leasing is lid van het Keurmerk Private Lease en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Daarnaast is Santander zelf lid van de Vereniging van Financieringsmaatschappijen Nederland (VFN).
Een Private Lease bestaat uit een financieel deel en een servicedeel (voor belasting, onderhoud, reparatie en verzekeringen), samen vormt dit de totale leasesom.
Voorbeeldsituatie:
Leaseprijs per maand is €249,-
Looptijd is 48 maanden
Dan is de BKR-registratie: €249 x 48 x 100% = €11.952,-
Sinds 1 april 2022 wordt 100% van de totale leasesom geregistreerd bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Hiervoor ging het slechts om het financiële deel en werd er 65% van de totale leasesom geregistreerd. De meeste mensen staan positief bij BKR geregistreerd. Ook een creditcard wordt gemeld. Een registratie bij BKR betekent namelijk niet automatisch dat er betalingsproblemen zijn. Hiermee wordt juist voorkomen dat consumenten verplichtingen aangaan die zij financieel niet kunnen dragen.
Als u inhoudelijke vragen heeft over het contract en wat voor invloed dat heeft op uw BKR registratie, dan staan onze medewerkers u graag te woord via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
De keuze voor private lease kan gevolgen hebben voor het afsluiten van een hypotheek of een andere lening. Dat kan ook positief zijn: als een BKR-geregistreerde geen betalingsachterstanden heeft, is dat vaak gunstig voor de beoordeling van een nieuwe lening.
U kunt via deze link raadplegen wat er van u geregistreerd staat bij BKR(DigID).
Wat is Full Operationele Lease?
Met een zakelijk full operationeel leasecontract via Santander ben u verzekerd van 100% mobiliteit. Omdat een zakelijke auto via uw eigen bedrijf op de balans staat kan het voor u gunstiger zijn om mobiliteit via een leasecontract te regelen. Een leaseauto staat namelijk niet op de balans en u weet vooraf exact wat u maandelijks kwijt bent aan mobiliteit, zonder verassingen achteraf. Het is voor u mogelijk om bij Santander een full operational contract af te sluiten, welke aansluit bij uw wensen. Veel zaken zijn standaard al goed geregeld in het contract en wij bieden u de mogelijkheid om extra componenten toe te voegen.
Binnen het contract zijn de volgende componenten standaard opgenomen:
Rente
Afschrijving
Houderschapsbelasting
Verzekering (eigenrisico €150)
Reparatie, onderhoud en banden
Vervangend vervoer (na 72uur)
Pechhulp Europa (exclusief Turkije en Marokko)
*Extra mogelijkheden tegen meerprijs:
Afkoop eigenrisico???
Vervangend vervoer, direct recht???
Vervangend vervoer buitenland
Brandstofvoorschot, afrekening op basis van actual costs
Accessoires(ook achteraf)
Heeft u vragen of wilt u meer weten over full operational lease, neem dat contact op met een van onze medewerkers via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Hoe kan ik een berijderwissel doorgeven?
Om u en uw berijders zo goed mogelijk te kunnen assisteren is het noodzakelijk dat u bij een berijderwissel ons zo snel mogelijk op de hoogte brengt. Neem in het geval van een berijderswissel contact met ons op via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Hoe kan ik mijn contract verlengen?
Het kan soms financieel gunstig zijn om uw huidige Santander leaseauto langer te rijden dan u in eerste instantie met ons heeft afgesproken. Als u meer informatie of een voorstel wil ontvangen met betrekking tot het verlengen van uw leasecontract, neem dan contact op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Hoe kan ik mijn contract voortijdig beëindigen?
Als de omstandigheden aan uw zijde wijzigen kan het soms wenselijk zijn om het contract eerder te beëindigen. U kunt uw Private Leaseovereenkomst voortijdig opzeggen, mits de eerste 12 maanden van uw Private Leaseovereenkomst zijn verstreken. Bovendien geldt er een opzegtermijn van één maand. Santander Consumer Finance hanteert dan een vast percentage van 50% over de resterende leaseperiode.
Bijvoorbeeld:
Leasetermijn is € 249,-
Resterende looptijd is 12 maanden
De opzegvergoeding is dan: € 249 x 12 x 50% = € 1.494,-
Bovengrens opzegvergoeding
Er is een grens ingesteld aan de opzegvergoeding. Bereken hiervoor het verschil tussen de gezamenlijke termijn bedragen die u heeft betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging, en de gezamenlijke – hogere – termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan. Het bedrag dat hier uitkomt, is de maximale opzegvergoeding die u betaalt.
Bijvoorbeeld:
Leasetermijn op basis van 48 maanden € 249,-
Leasetermijn op basis van 36 maanden € 299,-
Verschil nog te betalen is het verschil in leasetermijn over de verstreken periode:
€ 299,- – € 249,- = € 50,- x 36 maanden is € 1.800,-
In dit geval is de bovenstaande berekening voor u het voordeligst. De € 1.494,- is de opzegvergoeding die u dan aan ons moet betalen.
Lees meer over de opzegvergoeding in de Aanvullende voorwaarden Santander Leasing voor Keurmerk Private Lease
Als u meer informatie of een voorstel wilt ontvangen, neem dan contact op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Iemand wil mijn auto en contract overnemen. Hoe kan ik een debiteurwissel doorgeven?
Als u door gewijzigde omstandigheden niet langer gebruik wilt maken van uw auto, dan is er de mogelijkheid om het contract over te dragen aan een derde – door u zelf aan te brengen – partij. Deze partij zal eerst door ons getoetst worden, voordat het contract kan worden overgezet. Houd er wel rekening mee dat er (administratie)kosten aan verbonden zijn die voor uw eigen rekening komen. Uw auto moet geschouwd worden door een aangesloten partner van Santander, die een rapportage over de staat van uw auto zal opmaken. Aansluitend dient uw auto hersteld te worden, als er sprake is van niet acceptabele schade, voordat deze naar de nieuwe debiteur gaat. Het nieuwe contract zal pas starten na ontvangst van de auto inclusief accessoires, bij de nieuwe debiteur en nadat eventuele schades of gebreken zijn hersteld. Tot die tijd bent u verplicht om de contractkosten te betalen.
NB. Dit is alleen mogelijk bij zakelijke contracten en niet bij private lease.
Wie is Santander Leasing?
Santander Leasing is gevestigd in Den Bosch en sinds kort onderdeel van Santander Consumer Finance S.A. Branche Nederland. Hieronder een kleine introductie van wie Santander Leasing is.
Santander Leasing, matchmakers in mobiliteit
Met ons kun je alle kanten op!
Santander Leasing is flexibel en begint elke keer weer met een blanco vel. Alleen zo ontstaat maatwerk. Echt maatwerk. We matchen jouw of jullie behoeftes aan solide, degelijke en betaalbare oplossingen. Of je nu één auto of één elektrische bakfiets nodig hebt of verantwoordelijk bent voor een uitgebreid gedifferentieerd mobiliteitspark. Met ons kun je alle kanten op. Je mag van ons inventiviteit, creativiteit en effectiviteit verwachten. We zijn niet voor niets dé matchmakers in mobiliteit. Wilt u meer weten over Santander Leasing of wat Santander Leasing voor uw bedrijf kan betekenen dan kunt u hun website bekijken of door de verschillende manieren met hun contact op te nemen.
Schade
Ik heb pech of schade en kan niet verder rijden. Wat moet ik doen?
Mocht u betrokken raken bij een ongeval, zorgt u er dan eerst voor dat u op een veilige plek gaat staan. Bel eerst met de hulpdiensten als er direct gevaar is, of als er slachtoffers zijn. Als uw auto niet verder kan rijden dan kunt u contact opnemen met de Santander Leasing via 073-85 04 750. Onze alarmcentrale zorgt ervoor dat uw auto wordt afgesleept naar de dichtstbijzijnde schadehersteller en maakt u tijdelijk mobiel. Zodra uw auto is gearriveerd bij de hersteller, zal deze de leenauto van de alarmcentrale omruilen voor een auto gedurende de reparaties.
Bij welke schadeherstelbedrijven kan ik mijn schade laten herstellen?
Via ons verzekeringstussenpersoon AON hebben wij een samenwerking met een landelijk dekkend netwerk van schadespecialisten. Via deze link kunt u een hersteller bij u in de omgeving vinden.
Waar kan ik het schadeformulier vinden?
Als u schade heeft geleden is het invullen van een schadeformulier noodzakelijk om de afhandeling via de verzekeraar mogelijk te maken. U bent verplicht om de schade binnen 48 uur na het incident te melden. Via deze link kunt u het gedeeltelijk door Santander ingevulde schadeformulier terugvinden.
Hoe kan ik mijn auto schade melden?
Als er schade is ontstaan dan dient deze binnen 48 uur gemeld te worden via deze link bij de verzekeraar. Als er een aanrijding met een tegenpartij is ontstaan is het invullen en ondertekenen van een schadeformulier noodzakelijk. Houdt u het schadeformulier, eventuele foto’s en documenten bij de hand. Indien van toepassing kan er om gevraagd worden. Heeft u vragen over het melden van de schade neem dan contact met ons op via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Wie betaalt de factuur van mijn autoschade?
Uw auto is Allrisk verzekerd. U betaalt alleen een eigen risico per gebeurtenis. Dat houdt in dat de verzekeraar de kosten vergoedt. Als u de auto laat herstellen bij een aangesloten hersteller, dan zal deze de factuur doorsturen naar de verzekeraar. U betaalt alleen het afgesproken eigen risico.
Waar en hoe is mijn auto verzekerd?
Uw auto is Allrisk verzekerd bij Amlin via tussenpersoon AON. Bij Santander bouwt u, net als bij uw verzekeraar, schadevrije jaren op als u geen verwijtbare schade heeft gereden.
Ik heb ruitschade, waar kan ik dat laten herstellen?
Als er een sterretje of een barst in één van de ruiten is ontstaan dan kunt u deze laten herstellen of vervangen bij Carglass, Autotaalglas, A.Glas en 123Ruit.
Inleveren leaseauto
Wat zijn acceptabele schades?
Aan het einde van het leasecontract laten wij de auto schouwen door een onafhankelijk expert. Deze maakt rondom foto’s van de auto en inspecteert deze op acceptabele en niet acceptabele schades. Op basis van de bevindingen wordt er een rapportage opgesteld welke wij met u zullen delen. De kosten voor het verhelpen van de niet acceptabele schades komen voor uw rekening. Als u deze schades vooraf heeft gemeld zullen wij deze met een maximum van het eigenrisico per incident aan u doorberekenen. Alle schades die niet gemeld zijn komen geheel voor uw eigen rekening. Afhandeling via de verzekering is alleen mogelijk tot het moment van inname. Wilt u weten wat acceptabele schades zijn? Klik dan op deze link.
Waar kan ik mijn einde contract auto inleveren?
Santander maakt gebruik van de firma Fleetport voor het inleveren van de einde contract leaseauto’s. Via deze link kunt u nagaan waar de dichtstbijzijnde vestiging is.
NB: Een auto met Nederlands kenteken kan alleen bij een Nederlandse vestiging van Fleetport worden ingeleverd.
U kunt ervoor kiezen om de auto zelf in te leveren of door ons op te laten halen. De kosten voor het ophalen zijn voor uw eigen rekening. Als u de auto zelf inlevert, wordt de inname samen met u gedaan en zal er direct na de schouwing een innamerapport worden opgesteld. Op dit rapport wordt de status van uw auto gedetailleerd weergegeven en u ontvangt direct een kopie van dit innamerapport.
U kunt er ook voor kiezen om de auto tegen een vergoeding op te laten halen door een chauffeur. De chauffeur zal een paar globale foto’s van uw auto maken. Dit betreft geen schouwing en de eventuele innameschades worden pas vastgesteld nadat de chauffeur de auto bij een inleverpunt heeft afgeleverd. Dit betekend dat u niet bij de inspectie aanwezig bent. U blijft verantwoordelijk voor de auto totdat deze is geïnspecteerd en het innamerapport ontvangt u achteraf.
In beide gevallen is het belangrijk dat de auto in een goede staat wordt ingeleverd. De auto dient van binnen en van buiten schoon ingeleverd te worden. Omdat een vieze auto niet kan worden beoordeeld op eventuele schades wordt een vieze auto eerst gereinigd. De kosten van het reinigen worden opgenomen in de rapportage en zullen worden doorberekend.
Wat lever ik allemaal in?
Een wasstraat schone auto, deze dient in de uren voor inname gewassen en uitgezogen te zijn
Sleutel en reservesleutel inclusief sleutelnummers
Navigatie, radio en sleutelcodes(indien van toepassing)
Kentekenpas
APK keuringsbewijs van de laatste keuring(indien van toepassing)
Groene kaart
Brandstofpasn (indien van toepassing)
Alle onderdelen die bij de standaard uitrusting horen(reserve wiel, gereedschap en etc)
Rolhoes of hoedenplank
Onderhoud-/ en instructieboekje(s)
Meegeleasete accessoires
Lever de auto in met tenminste een kwart gevulde tank
Winterbanden moeten los in de auto aanwezig zijn (indien in contract)
De auto moet op zomerbanden staan als deze wordt ingeleverd
10 veelgestelde vragen
Wanneer wordt mijn auto (af)geleverd?
Zodra wij het getekende contract retour hebben, bestellen wij direct uw nieuwe auto. Wij, en de autodealer, houden u op de hoogte wanneer uw auto geleverd zal worden. De dealer zal in de meeste gevallen een verwachte leverdatum kunnen geven. Zodra uw auto klaarstaat om verscheept te worden naar Nederland zal het duidelijker zijn wanneer de auto daadwerkelijk geleverd kan worden. Zodra uw auto klaarstaat om opgehaald te worden, krijgt u van ons bericht hierover en dient u de auto binnen 5 werkdagen op te halen. Uw contract start zodra u de auto heeft opgehaald, of automatisch 5 dagen na aflevermelding.
Ik wil mijn contract tussentijds aanpassen
Het kan zijn dat uw persoonlijke omstandigheden veranderen en daarmee het gebruik van uw auto. Geef dit zo snel mogelijk door en dan kunnen wij u een voorstel doen. Neemt u in dit geval contact met ons op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Ik wil een accessoire toevoegen aan mijn leasecontract, waar moet ik heen?
Het toevoegen van een accessoire, zoals een trekhaak, dakdragers en etc., aan het contract is mogelijk. Wij kunnen voor u een voorstel maken om de kosten op te nemen in het leasecontract. Neem in dit geval contact met ons op via 073 – 85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Waar kan ik terecht voor winterbanden?
Voor de levering, montage en opslag van winterbanden kunt u een afspraak plannen met één van de specialisten Kwik-Fit, Profile of Euromaster
Ik ben mijn brandstofpas kwijt, wat moet ik doen?
U bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de brandstofpas en bij verlies of diefstal dient u dit direct te melden via business@santander.nl. Als u een inlog heeft gekregen voor het portal van Travelcard dan adviseren wij u om de pas te laten blokkeren.
Ik heb een factuur voor onderhoud of banden voorgeschoten, hoe kan ik declareren?
Het declareren van onkosten is alleen mogelijk als wij vooraf op de hoogte zijn gesteld. Als u gebruikt maakt van een aangesloten leverancier, dan hoeft u nooit een factuur voor te schieten. Als u door omstandigheden alsnog een factuur heeft moeten voorschieten neem dan contact met ons op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl voor de afhandeling van uw declaratie.
Ik heb pech onderweg, wat moet ik doen?
Bij pech onderweg kunt u rechtstreeks contact opnemen met Santander Leasing via 073-85 04 750 . De alarmcentrale zal u zo snel mogelijk weer op weg helpen.
Een van mijn banden loopt langzaam leeg en/of daarvan krijg ik een melding in mijn display
In het geval van een een lekke band kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw merkdealer of een van de specialisten van Kwik-Fit, Profile, Euromaster. Als uw band geheel leeg is en u kunt niet verder rijden, neem in dat geval contact op met Santander Leasing via 073-85 04 750.
Mijn auto heeft onderhoud nodig
Als uw auto toe is aan periodiek onderhoud, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw merkdealer. U dient vooraf aan te geven bij de merkdealer dat u een auto heeft van Santander, zodat de merkdealer de kosten van het onderhoud met Santander kan overleggen.
Ik heb een vraag over een ontvangen factuur
Als u vragen heeft over een ontvangen factuur neemt u dan contact op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl en houd het kenteken of factuurnummer bij de hand.
Kan ik zelf een dealer uitzoeken die de nieuwe auto mag leveren?
De prijzen die zijn weergegeven op de website zijn gemaakt op basis van de centrale inkoopkorting van Santander Leasing. Dit houdt in dat Santander Leasing de leverende dealer uitkiest. U kunt echter ook kiezen voor een eigen dealer, maar dit zou kunnen resulteren in een hoger maandbedrag. U kunt altijd contact opnemen via 073-85 04 765 om dit met Santander Leasing te bespreken.
Banden
Ik heb een lekke band, wat moet ik doen?
Als u een lekke band heeft en niet verder kan rijden, neem dan contact op met Santander Leasing via 073-85 04 750. Onze alarmcentrale zal u zo snel mogelijk op weg helpen. In de meeste gevallen wordt de band bij u op locatie gerepareerd en als dat niet mogelijk is zal het reserve wiel worden geplaatst. Als uw auto geen reservewiel heeft en de band niet ter plaatse te repareren is, zal uw auto worden afgesleept naar de dichtstbijzijnde bandenspecialist of merkdealer.
Een lekke band valt buiten de dekking van de casco verzekering en daarom is er geen sprake van een eigenrisico. Als een band door schade voortijdig vervangen dient te worden brengen wij alleen het restprofiel in rekening. Onder restprofiel wordt verstaan het gedeelte van de band welke nog niet versleten was. Bijvoorbeeld; één van uw banden gaat stuk en heeft een restprofiel van 6 mm. Een band is versleten bij 1,6 mm en wij ronden dit naar boven af naar 2 mm. Een nieuwe band heeft 8 mm profiel en kan dus maximaal 6 mm verslijten.
Bijvoorbeeld: Bandschade met een restprofiel van 6 mm. We nemen in dit voorbeeld een nieuwe band van € 250. € 250 delen door 8 mm(een nieuwe band heeft 8mm profiel) = € 31,25 per mm. 2 mm is de vervangingsgrens en trekken we af van het restprofiel. 6 mm – 2 mm = 4 mm restprofiel. Dan is de berekening 4 mm x € 31,25 = €125,00. Deze kosten worden aan u doorberekend.
Standaard is het vervangen van versleten banden opgenomen in het contract. Als uw autobanden versleten zijn dan kunt u deze op kosten van Santander Consumer Finance laten vervangen. U kunt hiervoor terecht bij de merkdealer of een van de specialisten van (Kwik-Fit/Profile/Euromaster?). Wel dient u vooraf aan te geven dat het een auto van Santander betreft, zodat de leverancier de factuur met ons kan afstemmen.
Hoe kan ik winterbanden in het contract opnemen?
Als u gebruik wilt maken van de winterbandenregeling dan kunt u contact opnemen met ons via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl voor een passende offerte. Zodra wij van u de offerte getekend retour hebben ontvangen, kunt u een afspraak maken met de leverancier om de banden te plaatsen.
Het wisselen van zomer naar winter wordt in de maanden oktober/november gedaan. Dit is afhankelijk van de winterse omstandigheden. Zodra het kwik onder de 8℃ gaat zullen winterbanden beter presteren dan zomerbanden. Omgekeerd monteren wij de zomerbanden omstreeks maart/april omdat de zomerbanden dan betere prestaties leveren dan winterbanden.
Waar kan ik de winterbanden laten wisselen?
Als u ervoor heeft gekozen om winterbanden in het contract op te laten nemen dan kunt u deze laten monteren bij een van de specialisten van (Kwik-Fit/Profile/Euromaster/merkdealer?). De banden worden gemonteerd op de bestaande velgen van de auto. Als u een aparte velgen set voor de winterbanden wilt hebben dan is dat mogelijk, maar de kosten worden via een verhoging van de maandelijkse kosten in het contract opgenomen. U wordt geen eigenaar van de velgen, u betaald alleen afschrijving. De bandenspecialist monteert de banden, brengt ze op de juiste spanning, balanceert de wielen en bewaart de afkomende set voor u. De seizoenwissels dienen dan vanaf dat moment via deze bandenspecialist uitgevoerd te worden.
Als u vanwege een berijderswissel of verhuizing de banden bij een andere aangesloten bandenspecialist wilt laten vervangen dan kunt u dit aanvragen via de mail privatelease@santander.nl. De eenmalige kosten voor het transporteren van de banden vallen buiten de dekking van het leasecontract en worden doorberekend.
Wie betaalt de factuur van mijn banden?
Standaard zijn de kosten van het vervangen van versleten banden opgenomen in het leasecontract. Een nieuwe band heeft circa 8 mm en dient te worden opgereden tot tenminste 2 mm.
Santander werkt samen met Kwik-Fit, Euromaster en Profile? en ook uw merkdealer voor het vervangen van banden. U kunt voor bandenvervanging rechtstreeks contact opnemen met één van deze leveranciers.
Vervangend vervoer
Heb ik recht op een vervangende auto?
U heeft na 72 uur recht op een vervangende auto. Wij kunnen wel direct een auto voor u inzetten, maar de kosten voor de eerste 72 uur komen voor uw eigen rekening. Wilt u het recht op een vervangende auto aangepast hebben naar direct recht, of na bijvoorbeeld 24 uur? Neem dan contact op via073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl om de mogelijkheden te bespreken.
Moet ik de vervangende auto aftanken?
De kosten voor het aftanken en de brandstof van de huurauto zijn voor eigen rekening. Als u een contract inclusief brandstofpas heeft dan worden de kosten op het contract geboekt en conform contractafspraak aan u doorberekend. Wij adviseren om de leenauto zelf af te tanken, omdat de leveranciers meestal extra kosten in rekening brengen om de auto voor u af te tanken.
Hoe worden de eventuele kosten van de vervangende auto aan mij berekend?
Zodra wij de factuur hebben ontvangen van de huurauto wordt deze met u verrekend conform contractafspraak via een separate factuur. Standaard heeft u recht op een vervangende auto na 72 uur. De kosten van de eerste 72 uur berekenen wij door via een separate factuur.
Financieel
Ik heb een verkeersovertreding gemaakt, hoe wordt dit verrekend?
Zodra wij een beschikking hebben ontvangen wordt deze aan u doorberekend. Wij berekenen hier geen administratiekosten voor. Als onze factuur niet wordt betaald, dan brengen wij echter €7,50 administratiekosten in rekening.
Hoe worden de maandelijkse leasetermijnen geïncasseerd?
Aan het begin van de maand wordt het termijnbedrag via een automatische incasso geïncasseerd. U betaalt zo vooraf voor het gebruik van de aankomende maand. Eventuele andere onkosten zoals beschikkingen, worden separaat aan u gefactureerd.
Wat moet ik doen als ik financiële problemen heb gekregen en daardoor een betalingsachterstand krijg?
Neem het liefst voordat betalingsproblemen ontstaan, al contact met ons op. Samen kunnen we nagaan wat de mogelijkheden zijn en u zo helpen. U kunt ons bereiken via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Moet ik voor mijn leaseauto bijtelling betalen?
Als u een Private Lease contract heeft, dan betaalt u BTW en daarom hoeft u geen bijtelling te betalen. Bijtelling geldt alleen voor zakelijk gereden auto’s die meer dan 500km voor privédoeleinden worden gebruikt. Voor meer informatie kunt u via deze link naar de website van de Belastingdienst.
Klantenservice
Bereikbaarheid van afdelingen
Santander leasing is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09:00 – 17:00 of per mail privatelease@santander.nl.
Voor vragen met betrekking tot de auto, of die met de auto te maken hebben, kunt u ons bellen op 073 – 85 04 765.
Voor vragen met betrekking tot kredietcontrole, documenten of het aanvraagproces, kunt u ons bellen op 030 – 63 88 582
Klachtenprocedure
Wij hechten veel waarde aan onze klanttevredenheid en streven naar 100% tevreden klanten.
Geef uw klacht aan ons door! Uw klacht kunt u schriftelijk of per e-mail indienen.
Heeft u een klacht over uw auto of één van onze leveranciers of dienstverleners?
Bel of mail dan naar onze afdeling leasing support 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Heeft u een klacht over een van onze leaseproducten?
Per post: Santander Consumer Finance, t.a.v. afdeling Customer Support, Postbus 2343, 3500 GH Utrecht of via e-mail: customersupport@santander.nl
Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op en zoeken dan samen naar een passende oplossing. Wij houden u natuurlijk op de hoogte over de afhandeling van uw klacht. Als u van mening bent dat Santander Consumer Finance u niet naar tevredenheid heeft kunnen helpen dan kunt u dit kenbaar maken via de website van de geschillencommissie . U kunt op de website van de geschillencommissie ook een klachtenformulier invullen.
Onderhoud en reparatie
Hoe kan ik de onderhoudsbeurt van mijn auto plannen?
U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd plannen van onderhoud. Wanneer uw auto toe is aan een onderhoudsbeurt staat vaak op het smeerkaartje, of vindt u terug in het instructieboekje. U kunt hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de dealer van het merk.
Wie betaalt de factuur van onderhoud of reparatie van mijn leaseauto?
Zodra uw auto gerepareerd wordt of onderhoud krijgt dient u vooraf aan te geven dat het een leaseauto van Santander betreft. Uw merkdealer zal dan contact met de afdeling Onderhoud en Schade opnemen om de kosten van de reparaties af te stemmen.
Waar kan ik terecht met mijn klacht over mijn auto?
Het kan zijn dat ondanks alle inspanningen van uw dealer een klacht niet of niet volledig naar tevredenheid wordt opgelost. Graag bemiddelen wij voor u om tot een oplossing te komen met de leverancier. Neemt in een dergelijk geval zo snel mogelijk contact met ons op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Pech onderweg
Bij pech onderweg kunt u gebruik maken van de alarmcentrale. De alarmcentrale geeft dekking binnen Europa(behalve Turkije en Marokko) en is 24/7 24 uur per dag bereikbaar. De alarmcentrale kunt u bereiken via 073-85 04 750.
Accessoires
Hoe kan ik accessoires via het leasecontract aanschaffen
Het is mogelijk om een accessoire via het leasecontract aan te schaffen. Wij kunnen u een voorstel doen om dit via een verhoging van de maandelijkse leasefacturen af te handelen. U betaalt dan maandelijks een bijdrage in de afschrijving, verzekering en rente van de aan te schaffen accessoire. Let op, u wordt geen eigenaar van deze accessoire en aan het einde van het leasecontract dienen de aangeschafte accessoires ingeleverd te worden. Wij nemen alleen accessoires in het leasecontract op die betrekking hebben tot het geleasete voertuig. Voorbeelden hiervan zijn een trekhaak, belettering, fietsendrager of een laadpaal. Een carpoort of een parkeerplaats voor uw auto aanleggen zijn voorbeelden die niet meegenomen kunnen worden als een accessoire. Wilt u meer weten over het aanschaffen van een accessoires, neem dan contact met ons op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl.
Elektrisch rijden
Hoe kan ik een laadpaal thuis krijgen?
Als u een elektrische auto via Santander rijdt, dan is het mogelijk om een laadpaal voor thuisladen in het contract op te laten nemen. Neem contact met ons op via 073-85 04 765 of per e-mail privatelease@santander.nl voor een passend aanbod.
Is elektrisch rijden goedkoper of juist duurder?
De aanschafkosten van een elektrische auto zijn duurder dan die van een brandstofauto. Dit komt omdat een elektrische auto een batterij heeft. Ondanks dat de kosten van de aanschaf hoger zijn blijft het interessant, omdat electra veel goedkoper is dan benzine. Het thuis opladen van de auto is het meest voordeligste, maar dan moet u wel investeren in een slimme laadpaal. Bij publieke laadpalen langs de kant van de weg worden er verschillende tarieven berekend, maar deze zullen altijd hoger zijn dan thuis laden. Langs de snelweg zijn er tegenwoordig vele snellaadstations te vinden. Deze kunnen uw auto vaak binnen 30 minuten vol genoeg krijgen, zodat u uw reis kunt vervolgen. De kosten van de snelladers zijn hoger dan die van de publieke laadpalen, maar nog steeds voordeliger dan brandstof tanken.
Hoe worden de laadkosten verrekend voor het thuisladen?
Als u een laadpaal thuis wil installeren, dan adviseren wij om een slimme laadpaal te nemen. Via de module die erin zit kunnen de kosten automatisch verrekend worden via uw laadpas. Dit is wel zo handig als u een auto van de zaak heeft en de laadkosten wil verrekenen met uw werkgever. U kunt zelf het tarief bepalen welke doorbelast moet worden via de laadpas. Ook kan uw auto geladen worden op momenten dat het net het minst belast wordt en de stroom het voordeligst is.
Wat is het bereik van mijn elektrische auto?
Het bereik van uw auto wordt bepaald door een aantal factoren. De fabrikant houdt de WLPT waarde aan, maar deze wordt gunstiger voorgehouden dan dat het daadwerkelijk is. Het bereik wordt onder andere bepaald door de buitentemperatuur, de breedte en de spanning van de banden, hoe hard u rijdt/optrekt en hoeveel stroomvretende accessoires u gebruikt. Hou er rekening mee dat het daadwerkelijke gebruik gemiddeld twee derde is van de WLTP waarde.
Hoe weet ik waar ik moet laden als ik naar het buitenland ga?
Het naar het buitenland gaan met een EV voelt als een heel avontuur, maar uiteindelijk valt dat reuze mee. Vaak zijn de voorzieningen in het buitenland goed geregeld, maar je moet alleen even weten waar je ze kan vinden. Op dit moment is ABRP een van de betere planners om een reis naar het buitenland te plannen.
Wat is vehicle to load (V2L)?
Bij Hyundai kan je voor sommige modellen een adapter aanschaffen, waarmee je de opgeslagen energie via de laadpoort kan halen. Dit kan handig zijn op plaatsen waar geen stroom beschikbaar is en je wel stroom nodig hebt.